Γρήγορη μετάβαση

Generation D: Οι μαθητές του 1ου ΓΕ.Λ. Κορδελιού Θεσσαλονίκης ξεναγούν διαδικτυακά τους συμμαθητές τους στο ρωμαϊκό ωδείο Θεσσαλονίκης

Τον Απρίλιο του 2021, μαθητές/τριες της Α΄ τάξης του 1oυ ΓΕ.Λ. Κορδελιού Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της συμμετοχής τους στο πρόγραμμα «Υιοθεσία αρχαίων θεάτρων. Μαθητές ξεναγούν μαθητές στα αρχαία θέατρα», το οποίο διοργανώνει το σωματείο Διάζωμα, υιοθέτησαν το Ωδείο Θεσσαλονίκης, το οποίο αποτελεί μέρος της Αρχαίας Αγοράς της πόλης.

Το Ωδείο ανεγέρθη τον 2ο αι. μ.Χ., τον 3ο μεταχριστιανικό  αιώνα επεκτάθηκε και αποτέλεσε ένα στεγασμένο κτήριο χωρητικότητας 300 ατόμων. Στα μέσα περίπου του 4ου αιώνα προγραμματίστηκε μια επέκταση του ωδείου και παράλληλα η μετατροπή του σε θέατρο. Δημιουργήθηκε ένα πρόσθετο κοίλο, πλάτους δεκαπέντε μέτρων περίπου, για την κατασκευή του οποίου διατέθηκαν χώροι προς τα ανατολικά, που λειτουργούσαν ως ιδιωτικές κατοικίες, τα θεμέλια των οποίων ενσωματώθηκαν στην υποδομή του κοίλου. Για τις απαιτήσεις της σκηνής του νέου θεατρικού κτηρίου θυσιάστηκε μέρος της εσωτερικής στοάς και σφραγίστηκαν οι τρεις κεντρικές είσοδοι του κοινού. Για την είσοδο των θεατών στο θέατρο δημιουργήθηκαν δύο φαρδιά κτιστά κλιμακοστάσια, που οδηγούσαν σε ένα κεντρικό διάζωμα.

Το ωδείο έχει συντηρηθεί, έχει μερικώς αναστηλωθεί και χρησιμοποιείται για πολιτιστικές εκδηλώσεις που συνάδουν με τον χαρακτήρα του μνημείου. Εγκαινιάστηκε στις 27 Ιουνίου 1997 και έκτοτε φιλοξενεί  πολλά θεατρικά έργα, μουσικές συναυλίες, εκδηλώσεις λόγου και χορού. Χρησιμοποιείται κάθε χρόνο για παραστάσεις κατά τη διάρκεια των θερινών μηνών από διάφορους φορείς  και επιλεγμένους ιδιώτες καλλιτέχνες. Αντίστοιχα χρησιμοποιείται και η κρυπτή στοά της αγοράς, η οποία επίσης διαθέτει τις προδιαγραφές για φιλοξενία τόσο εκθέσεων όσο και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων.

Η αναστολή λειτουργίας όλων των σχολικών μονάδων, αλλά και των αρχαιολογικών χώρων λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, δεν επέτρεψε τη δια ζώσης επίσκεψη στον χώρο του Ωδείου, με αποτέλεσμα η όλη δράση, που διήρκεσε δύο διδακτικές ώρες, να πραγματοποιηθεί διαδικτυακά. Οι μαθητές-ξεναγοί με μια παρουσίαση  power point που δημιούργησαν, παρουσίασαν την ιστορική διαδρομή του μνημείου, καθώς και τις χρήσεις του στο παρελθόν και στη σύγχρονη εποχή. Μετά τη διαδικτυακή περιήγηση ακολούθησε συζήτηση αναφορικά με τη σχέση των μαθητών/τριών με το θέατρο αλλά και, γενικότερα, με άλλους χώρους πολιτισμού.

Παράλληλα, οι μαθητές επιμελήθηκαν τη δημιουργία αφίσας και ενός τουριστικού  οδηγού με  θέμα το Αρχαίο Ωδείο, σε μία προσπάθεια προβολής του μνημείου και παρότρυνσης και άλλων συμμαθητών τους να το επισκεφτούν με την πρώτη ευκαιρία.

Η ξενάγηση των μαθητών από τους συμμαθητές τους ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία που προκάλεσε ευχάριστη έκπληξη και ενθουσιασμό στα παιδιά. Γνώρισαν την ιστορία του αρχαίου Ωδείου και της αρχαίας ρωμαϊκής αγοράς, αλλά και μέσα από τη συζήτηση που ακολούθησε, με αφορμή την παραπάνω δράση, συνειδητοποίησαν την ανάγκη διατήρησης, ανάδειξης και προστασίας των πολιτισμικών μας μνημείων από τη φθορά του χρόνου, αφού αυτά, εκτός του ότι προσδιορίζουν την πολιτισμική ταυτότητα του κάθε τόπου, συνδέονται άμεσα και με την τοπική οικονομία, λόγω της σύγχρονης αξιοποίησής τους.

Στόχος και επιθυμία των εκπαιδευτικών και μαθητών, είναι όταν το επιτρέψουν οι επιδημιολογικές συνθήκες της πόλης μας, να επισκεφτούν το χώρο του ωδείου από κοντά και να βιώσουν  μία διαφορετική εμπειρία ξενάγησης από τους μικρούς μαθητές στον ενεργό ρόλο του ξεναγού.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ε. Κιούκια, φιλόλογος

eikona 2

Μπορείτε να επισκεφτείτε τη σελίδα της Generation D και διαβάστε για τις δράσεις των μαθητών, εδώ!