Γρήγορη μετάβαση

Ομιλία κου Σταύρου Μπένου στην ημερίδα “PS Value Talks Ψηφιακή Αειφορία/ Νέες Προοπτικές για Μουσεία και Πολιτιστικούς Οργανισμούς”

Το Σάββατο 23 Μαΐου 2015 ο πρόεδρος του «ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ», κος Σταύρος Μπένος ήταν προσκεκλημένος στην επιστημονική διημερίδα “PS Value Talks Ψηφιακή Αειφορία/ Νέες Προοπτικές για Μουσεία και Πολιτιστικούς Οργανισμούς” που διοργάνωσε η PostScriptum σε συνεργασία με τον Κόμβο Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας της Τεχνόπολης INNOVATHENS του Δήμου Αθηναίων και την Εταιρεία Ελεύθερου Λογισμικού/ Λογισμικού Ανοιχτού Κώδικα (ΕΕΛ/ΛΑΚ).

Η ημερίδα διοργανώθηκε στο πλαίσιο του εορτασμού για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων 2015 με θέμα «Μουσεία για μια Κοινωνία με Προοπτικές», (Museums for a Sustainable Society).

Ο κος Μπένος κατά τη διάρκεια της διάλεξής του παρουσίασε το «ΔΙΑΖΩΜΑ» και τις δράσεις του, καθώς και τη λειτουργία του φορέα σε μια νέα ψηφιακή εποχή με στόχο την αποκατάσταση των αρχαίων θεάτρων και τη σύνδεσή τους με την αειφορία και τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Δείτε παρακάτω φωτογραφικό υλικό από την ημερίδα “PS Value Talks Ψηφιακή Αειφορία/ Νέες Προοπτικές για Μουσεία και Πολιτιστικούς Οργανισμούς”

DTM_1312_01 deltiotypou 20062015

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΑΖΩΜΑ
ΟΜΙΛΙΑ του  ΠΡΟΕΔΡΟΥ κ.ΣΤΑΥΡΟΥ ΜΠΕΝΟΥ

«ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ»

ΤΡΙΤΗ 14 ΙΟΥΛΙΟΥ 2015

Πριν ξεκινήσω την ομιλία μου θέλω να συγχαρώ όλους όσοι συνέβαλαν ώστε να πραγματοποιηθεί  αυτή η εξαιρετική δουλειά που μόλις παρακολουθήσαμε . Για μένα δε η ομοιότητα αυτής της ωραίας δράσης με το αξιακό φορτίο του ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ απετέλεσε μια πολύ ευχάριστη έκπληξη.

Κώστα(Κωνσταντινίδη) συγχαρητήρια  σε σένα, και στους συνεργάτες σου Είναι εντυπωσιακό αυτό που κάνεις, ηPostscriptum ένα ιδιωτικό γραφείο, με όνειρο, με πάθος και με ψυχή  να οργανώνει  σήμερα αυτή την τόσο ενδιαφέρουσα δράση.

Κυρίες και Κύριοι,

θα μοιραστώ σήμερα μαζί σας τα πιο απόκρυφα και βιωματικά πράγματα που συμβαίνουν στο ΔΙΑΖΩΜΑ,, καθώς και τα όνειρά μας για το μέλλον. Ας  τα ξεδιπλώσουμε μαζί  και ας μιλήσουμε για την αξία και τη μαγεία των συνεργειών, κάτι που λείπει απελπιστικά από τη χώρα μας.

Μέσα από τα  30 χρόνια της διαδρομής μου στο δημόσιο χώρο έχω διαπιστώσει ότι,όχι μόνο δεν συνεργάζονται οι δομές οι κρατικές και οι αυτοδιοικητικές μεταξύ τους, αλλά δεν  συνεργάζονται δυστυχώς ούτε με την κοινωνία των πολιτών και την επιχειρηματικότητα. Στον πυρήνα λοιπόν του Σωματείου, στο DNA του  βρίσκεται η «ανάπτυξη συνεργειών».

Το Διάζωμα αποτελεί μια μεγάλη κοινωνική συμμαχία που περιλαμβάνει τους πάντες: αρχαιολόγους, αναστηλωτές, συντηρητές, καλλιτέχνες, διανοούμενους, πόλεις, περιφέρειες, κινήσεις πολιτών, απλούς πολίτες και τελευταία έχει υποδεχθεί με μεγάλη χαρά  την επιχειρηματικότητα και τους επιχειρηματίες.

Στο σημείο αυτό θέλω να επισημάνω πως το ΔΙΑΖΩΜΑ λειτουργεί σε ένα περιβάλλον απόλυτης συνέργειας με το κράτος. Ξέρετε, ο κρατισμός στη μεταπολιτευτική περίοδο είχε μια δραματική επίπτωση και στα κινήματα πολιτών, τα εξουθένωσε κυριολεκτικά.

Οι θεωρητικοί αυτό το ονομάζουν «φαινόμενο του εκκρεμούς», δηλαδή τα κινήματα πολιτών κατευθύνονταν στις δύο άκρες του φάσματος, είτε ήταν κρατικοδίαιτα – κυρίως τα κοινωνικά – όπου και αναπτύσσονταν οι περίεργες σχέσεις διαπλοκής, είτε όδευαν στο άλλο άκρο του φάσματος, δηλαδή στην αμφισβήτηση και στον ακτιβισμό,  είναι κυρίως τα περιβαλλοντικά κινήματα.

Στο ΔΙΑΖΩΜΑ από την αρχή καταστήσαμε σαφές ότι είμαστε εδώ για την πατρίδα μας, για το κράτος μας. Θέλουμε να συμβάλουμε για να βελτιώσουμε ποσοτικά και ποιοτικά τις επιδόσεις των επίσημων δομών του κράτους.

Όλες οι οικονομικές και διοικητικές πράξεις του Σωματείου μας είναι στο διαδίκτυο, η διαφάνεια είναι απόλυτη. Ακόμα και τα πρακτικά των Διοικητικών μας Συμβουλίων είναι στο διαδίκτυο, δεν υπάρχει τίποτα που να γίνεται στο Σωματείο και να μην είναι στο φως..

Όλοι οι πόροι του ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ και  αυτό ήταν μια στρατηγική απόφαση που πήραμε, προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα. Tο ΔΙΑΖΩΜΑ δεν έχει καμία σχέση με κρατικά χρήματα και δεν έχει εμπλοκή και στα προγράμματα της Ευρώπης, στο ΕΣΠΑ δηλαδή, στις αλλεπάλληλες προγραμματικές περιόδους.

Αγαπητοί Φίλοι,

πάντα πίστευα, ότι οι μεγάλες αλλαγές είναι άυλες. Δεν είναι τα χρήματα που φέρνουν τις αλλαγές, είναι οι νοοτροπίες που πρέπει να αλλάξουν για να έχουμε αλλαγές.

Συνεπώς, από την αρχή στο ΔΙΑΖΩΜΑ αποφασίσαμε ότι θα διαχειριστούμε άυλες αξίες, και θα προσπαθήσουμε να αλλάξουμε νοοτροπίες. Και βεβαίως υπήρχε και μια άλλη σκοπιμότητα, να μην έχουμε καθόλου διαχειριστικές δομές για να μη χάσουμε την ψυχή μας, να είμαστε αφοσιωμένοι στο στόχο μας.

Αυτό το διδάχθηκα από το πιο συγκινητικό και ακραίο περιστατικό της δημόσιας ζωής μου, δηλαδή τους σεισμούς της γενέθλιας πόλης μου της Καλαμάτας, όπου εκεί διέπρεψε ο εθελοντισμός και εκεί είδα τη μαγεία των συνεργειών για πρώτη φορά.

Τον εθελοντή τον κερδίζεις όχι μόνο όταν είσαι αθώος και κινείσαι σε απόλυτη διαφάνεια, αλλά και όταν είσαι και αποτελεσματικός. Δε θέλαμε δηλαδή να είμαστε μια διακήρυξη αγάπης για τα μνημεία, θέλαμε να είμαστε ένα Σωματείο παραγωγής ουσιαστικού έργου.

Όταν πριν οκτώ χρόνια το ΔΙΑΖΩΜΑ  βγήκε στο φως είχαμε ήδη επεξεργασθεί  ένα ρωμαλέο επιχειρησιακό πρόγραμμα, γεγονός που μας επέτρεψε να ξεκινήσουμε τη δουλειά από την επόμενη κιόλας ημέρα.

Όλες οι πληροφορίες που συλλέγονται για την πρόοδο των εργασιών αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Σωματείου, ώστε να είναι προσβάσιμες στο ευρύ κοινό.  Στην ενότητα «Με μια ματιά»,  κάποιος γρήγορα μπορεί να δει σε πέντε διακριτές φάσεις τις εργασίες αποκατάστασης που έχει το κάθε θέατρο. Δηλαδή τις γεωφυσικές έρευνες, τις απαλλοτριώσεις, τις ανασκαφές, τις μελέτες αποκατάστασης και τις εργασίες αποκατάστασης.

Βεβαίως η πρώτη και η δεύτερη  φάση δεν είναι απαραίτητες, γιατί την πρώτη τη χρησιμοποιούμε όταν έχουμε μαρτυρίες  για τα μνημεία και αυτά είναι κάτω από τη γη και οι γεωφυσικές έρευνες  βοηθούν τους αρχαιολόγους μας  να κάνουν την ανασκαφή. Και βεβαίως στην Ελλάδα έχουμε το παράδοξο να έχουμε ιδιοκτησίες και μέσα σε αρχαιολογικούς χώρους πολλές φορές.

Προσέξτε τώρα, την παρέμβαση του ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ. Είναι αυτό που λένε οι τεχνοκράτες ωρίμανση των έργων. Είναι οι κοινωνικές μας συμμαχίες , οι  νέες πύλες χρηματοδότησης που έχουμε ανοίξει, οι συνεργασίες με μεγάλους χορηγούς πόλεις, περιφέρειες και κυρίως η ανάπτυξη του crownfunding, οι κουμπαράδες- ειδικοί λογαριασμοί κάθε θεάτρου ξεχωριστά.

Διατάσσουμε έτσι τις δυνάμεις μας, τους εθελοντές μας και τους πόρους, προκειμένου να διανύσουμε την απόσταση από τις γεωφυσικές έρευνες μέχρι και τις μελέτες που τις επιβλέπει το Υπουργείο Πολιτισμού, τις καταθέτουμε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και άρα το Υπουργείο μπορεί να αντλήσει χρηματοδοτήσεις από την Ευρώπη, γιατί τα ευρωπαϊκά προγράμματα δίνουν μόνο για την πέμπτη φάση χρήματα, μόνο για τις εργασίες αποκατάστασης.

Με αυτό τον τρόπο αναπτύσσεται η συνέργεια. Ολοκληρώνουμε τις μελέτες μας σε υποτριπλάσιο χρόνο και με υποτριπλάσιο κόστος. Παράδειγμα η μελέτη των Δελφών και της Δήλου. Με τους όρους του δημοσίου απαιτούντο τρία χρόνια   και 300.000 ευρώ. Εμείς το κάναμε σε εννέα μήνες με 100.000 ευρώ,.

Σε αυτό το σημείο θέλω να ευχαριστήσω  όλους τους μελετητές με τους οποίους συνεργαζόμαστε , αφού γι΄ αυτούς η αμοιβή τους αποτελεί  μια μορφή εθελοντισμού και προσφοράς.

Χάρη στις συνέργειες που το ΔΙΑΖΩΜΑ επιδιώκει και αναπτύσσει έχουν στηθεί εργοτάξια σε 50 αρχαία θέατρα. Αν σκεφτείτε ότι σε όλη τη μεταπολιτευτική περίοδο των 40 χρόνων είχαμε εργασίες  σε  15 θέατρα, μπορείτε να αντιληφθείτε τί σημαίνει συνέργεια, τί σημαίνει εμπλοκή της κοινωνίας, τί σημαίνει η κοινωνία να  συνεργάζεται με το κράτος μέσα από  έναν υγιή αλλά  πολύ προγραμματισμένο και στοχευμένο τρόπο.  Είμαστε κοντά στο τέλος όλων των μελετών και περίπου τα μισά  μνημεία  βρίσκονται στη διαδικασία της αποκατάστασης.

Όμως, αρκούσε αυτό; Αρκούσε η παραγωγή των μελετών; Αυτό είναι ένα δίλημμα ξέρετε που είχαμε εδώ και δύο-τρία χρόνια.  Γιατί υπήρχε μια στροφή στη νοοτροπία των ευρωπαϊκών θεσμών, δηλαδή θα έπαυαν κι έχουν παύσει να χρηματοδοτούν από αυτή την προγραμματική περίοδο μεμονωμένες υποδομές, συγκρατήστε το αυτό σας παρακαλώ και θέλουν και πιέζουν η χώρα να προτείνει σύνθετα προϊόντα.

Πέρα από την παθογένεια της έλλειψης συνεργειών, στην πατρίδα μας υπάρχει και μια άλλη ακόμα χειρότερη, η οποία είναι αφανής. Θα σας παραξενέψει που θα την αναφέρω, φαντάζομαι οι περισσότεροι δε θα τη γνωρίζετε. Το ελληνικό πολιτικό σύστημα και τα στελέχη του τα πολιτικά και τα διοικητικά συγχέουν δύο βασικές έννοιες: Την έννοια των υποδομών με την έννοια της ανάπτυξης.

Οι περισσότεροι πολιτικοί θεωρούν ότι, όταν ολοκληρωθεί μια υποδομή, ένα νοσοκομείο, ένα σχολείο, μια γέφυρα, ένας δρόμος, ολοκληρώνεται και η αποστολή τους. Η υποδομή όμως είναι – όπως λένε οι μαθηματικοί- η αναγκαία αλλά όχι και ικανή συνθήκη για να μπορέσει να έρθει η ανάπτυξη. Πρέπει να την προικίσεις  με πολλά άλλα εφόδια και πολλές δημόσιες πολιτικές, για να έρθει η ανάπτυξη.

Αυτό έχει ως συνέπεια σε όλες τις δημόσιες πολιτικές αλλά και στα μνημεία μας, να έχουμε χιλιάδες υποδομές, που αν και έχουν γίνει με πολλά χρήματα  τα μνημεία να παραμένουν στην απέραντη μοναξιά τους. Δηλαδή η βιομηχανία του τουρισμού λειτουργεί μόνο με συγκεκριμένα επώνυμα μνημεία , που κινούν όλο το σύστημα του τουρισμού.

Συνεπώς εδώ ήταν η μεγάλη επεξεργασία που έκανε το Σωματείο και που εγώ αποκαλώ σύγχρονο αβδηριτισμό. Όπως οι αβδηρίτες είχαν μια υπέροχη κρήνη, χωρίς νερό. Εδώ,δυστυχώς δεν ασχολούνται με τα μνημεία παρότι τα περισσότερα από  αυτά  έχουν αποκατασταθεί και είναι έτοιμα να υποδεχθούν το κοινό.

Με μια σημαντική ομάδα  εθελοντών και με επεξεργασία  που κράτησε τρία χρόνια, οργανώσαμε και προτείναμε όχι μόνο στην πατρίδα μας αλλά και στις Ευρωπαϊκές Αρχές δύο προγράμματα, τα οποία για πρώτη φορά στη χώρα μας συνδέουν τα μνημεία, με την πραγματική ζωή και την πραγματική οικονομία.

Είναι το πιο ακραίο όνειρο όταν κάναμε το Διάζωμα, ξέρετε το όνειρό μας είχε δύο πτυχές: Η μία πτυχή ήταν να συναντηθούν τα μνημεία με τους πολίτες, αυτό που μου αρέσει να λέω κοινωνικοποίηση των μνημείων. Και η δεύτερη πτυχή, η πιο σοβαρή, να συναντηθούν με την αειφορία, τη βιώσιμη ανάπτυξη και την οικονομία την τουριστική, την οικονομία της αγοράς.

Η  πρόταση πολιτιστικών διαδρομών σε όλη τη χώρα, είναι ένα σχέδιο που είναι στη διάθεση της Πολιτείας, για το οποίο έχουμε κάνει δημόσια διαβούλευση, το έχουμε αναρτήσει στο διαδίκτυο. Οι διαδρομές αναφέρονται σε μεγάλες γεωγραφικές ενότητες, είναι δηλαδή η οριζόντια εκδοχή της πολιτιστικής διαχείρισης.

Από την άλλη πλευρά, τα αρχαιολογικά πάρκα είναι η κατακόρυφη εκδοχή της πολιτιστικής διαχείρισης. Εδώ μιλάμε για χώρους με πολύ μεγάλη ένταση, που από μόνες τους μπορεί να είναι πολύ ελκυστικές.

Έχουμε ήδη  οργανώσει μία διαδρομή και δύο αρχαιολογικά πάρκα τα οποία έχουν προχωρήσει μπροστά κι είναι τα πρώτα έργα της χώρας που έχουν μπει στο καινούργιο ΕΣΠΑ

Το καινούριο ΕΣΠΑ δεν έχει αρχίσει ακόμα να δουλεύει, αλλά άρεσε τόσο πολύ στους Ευρωπαίους αυτό το πρόγραμμα που έδωσαν μεγάλη έμφαση στο να το εντάξουν για να γίνει πιλοτικό, πειραματικό όχι μόνο για μας αλλά για όλη την Ευρώπη.

Η διαδρομή της Ηπείρου περιλαμβάνει τέσσερις Περιφερειακές Ενότητες, πέντε αρχαιολογικούς χώρους, οκτώ αρχαίους χώρους θέασης και ακρόασης,(μεταξύ των οποίων τα αρχαία θέατρα της Νικόπολης, της Δωδώνης, της Κασσώπης, των Γιτάνων) 344 χιλιόμετρα διαδρομής, 2300 χρόνια ιστορίας. Η φιλοσοφία αυτού του προγράμματος είναι ότι συνδέονται τα αρχαία θέατρα με όλη την επιχειρηματικότητα  κι όλη τη ζωντάνια της περιοχής.

Σε αυτό το σημείο θέλω να αναφερθώ σε μια από τις βασικές επιταγές που θέλει η Ευρωπαϊκή Ένωση, στο τοπικό σύμφωνο ποιότητας.

Τι είναι το τοπικό σύμφωνο ποιότητας; Είναι προδιαγραφές που ο φορέας διαχείρισης της διαδρομής θα μελετήσει, και βάσει των οποίων όποιος επιθυμεί, είτε είναι αγρότης, είτε ξενοδόχος, είτε εστιάτορας, είτε συνεταιρισμός, είτε  μικρομεσαία επιχείρηση, θα πάρει το λογότυπο της διαδρομής και θα γίνει μέλος αυτής της μεγάλης προσπάθειας. Ετσι επιτυγχάνεται η σύνδεση των μνημείων με την επιχειρηματικότητα και το ΔΙΑΖΩΜΑ είναι έτοιμο να αναθέσει την εν λόγω μελέτη που θα έχει τελικό αποδέκτη το φορέα διαχείρισης

Στο γράφημα που σας παρουσιάζω και το οποίο ετοιμάσθηκε από τη Διαχειριστική Αρχή Ηπείρου  εμφανίζεται στο κέντρο το ΔΙΑΖΩΜΑ και γύρω του είναι ένα πάρκο, υπουργεία, περιφέρειες, πανεπιστήμια, τοπικές «κοινωνίες», δηλαδή ο ορισμός της συνέργειας.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει 40 δράσεις και έχει  προϋπολογισμό 37 εκατομμύρια ευρώ. Οι δράσεις αφορούν στο σύνολο των ευρωπαϊκών ταμείων. Το περιφερειακό ταμείο, το ταμείο ΕΠΠΕΡΑΑ του περιβάλλοντος, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο για την απασχόληση, το Ταμείο Έρευνας για την έρευνα των πανεπιστημίων, το ταμείο για την Ψηφιακή Σύγκληση, για την παραγωγή ψηφιακών προϊόντων, είναι δηλαδή μια απόλυτη συνέργεια στην κοινωνία  και έχει πρόσβαση στους εθνικούς, αλλά κυρίως στους ευρωπαίκουςπόρους.

Στην  Αιτωλοακαρνανία ξεδιπλώνεται ένα πρόγραμμα «Φύσης και Πολιτισμού» και περιλαμβάνει τα πέντε αρχαία θέατρα και το υδάτινο στοιχείο που κυριαρχεί. Τη διαδρομή της Νότιας Πελοποννήσου, οι αρχαιολόγοι μας, μας την υπέδειξαν, γιατί περιλαμβάνει τρεις δωρικές πόλεις (περιοχές;) με μεγάλη ιστορική συγγένεια, η Λακωνία, η Μεσσηνία και η Αρκαδία.

Η διαδρομή της Στερεάς Ελλάδας που έχει περίοπτους χώρους και για τον πολιτισμό και για τη φύση, ακολουθούν οι διαδρομές της Κρήτης, της  Θεσσαλίας, αλλά και η Εγνατία διαδρομή, όπου έχουμε σε 10 σημεία κατάλοιπα της αρχαίας Εγνατίας οδού.

Η διαδρομή της Ολυμπίας οδού,  αναπτύσσεται δίπλα στον άξονα που γίνεται τώρα και ξεκινάει από την Ελευσίνα και καταλήγει στην Αρχαία Ολυμπία.  Τέλος, έχουμε εκπονήσει μία μελέτη  ειδικά για τα μικρά νησιά, για να μην αφήσουμε έξω το αρχιπέλαγος,  Αφορά στη νήσο Κέα με την αρχαία Καρθαία.

Σε ό,τι αφορά στα αρχαιολογικά πάρκα το μεγάλο πιλοτικό μας   πρόγραμμα, είναι το Ασκληπιείο της Επιδαύρου. Εδώ ξέρετε έχει γίνει ένα ιστορικό ατύχημα, όλη τη δόξα την έχει πάρει το  αρχαίο  θέατρο.

Όμως το Ασκληπιείο της Επιδαύρου ήταν το μεγαλύτερο νοσοκομείο του δυτικού κόσμου, από το 2000 προ Χριστού μέχρι το τέλος της ρωμαϊκής περιόδου, Τα κατάλοιπα του αρχαιολογικού χώρου μας φανερώνουν τη μετάβαση από τη μαγική στην επιστημονική ιατρική και είχε 200 «αθλιδρύματα» στη λεκάνη της Μεσογείου, 200 παραρτήματα, ήταν παγκοσμιοποιημένη η υγεία.

Εδώ λοιπόν η τεχνολογία και οι ψηφιακές εφαρμογές έχουν να κάνουν λαμπρό έργο για να αναδείξουμε ακριβώς την οικουμενικότητα και το βάθος αυτού του σπουδαίου μνημείου. Έχει ενταχθεί κι αυτό στο ΕΣΠΑ, το Διάζωμα αναθέτει , όλες τις απαραίτητες μελέτες προϋπολογισμού 250.000 ευρώμε την οικονομική  στήριξη των δωρητών , των μέλών  και των χορηγών του για να τις παραδώσει έτοιμες στην πατρίδα μας .

Ο  Ορχομενός Βοιωτίας, είναι ένα άλλο μεγάλο αρχαιολογικό πάρκο, με τρεις γειτνιάζοντες  χώρους  μοναδικής αξίας,  ένα ταφικό μνημείο του 1400 π.Χ., το ελληνιστικό θέατρο του 300 π.Χ. και την Παναγιά της Σκριπούς,  βυζαντινό μνημείο του 9ου αιώνα. Η μελέτη του θεάτρου  έχει τελειώσει κι έχει εγκριθεί από το ΚΑΣ.

Άλλα αρχαιολογικά πάρκα θα αναπτυχθούν, στην Ελευσίνα, την Κνωσό, το Άργος, τη Θεσσαλονίκη, την Κομοτηνή, το Βόλο, τη Λάρισα, τα Ιωάννινα, το Λαύριο,

Και ερχόμαστε τώρα στο θέμα μας, το κομμάτι το ψηφιακό για το οποίο θεωρώ ότι έπρεπε να σας κάνω όλη αυτή την εισαγωγή.

Στο ΔΙΑΖΩΜΑ ξέρετε προηγείται πάντα πολύ μεγάλη πνευματική διαβούλευση, πριν φτάσουμε στο σημείο να επικεντρωθούμε σε ένα στόχο. Αισθάνομαι ότι τώρα είμαστε ώριμοι, το οφείλουμε σε πάρα πολλούς ανθρώπους, που πολλοί είναι εδώ σήμερα ανάμεσά μας/

Η ψηφιακή τεχνολογία μας δίνει τη δυνατότητα να πετύχουμε τρεις βασικούς στόχους που βρίσκονται στον αξιακό πυρήνα του Σωματείου μας.

Στόχος πρώτος: βελτίωση των επιδόσεων των αρχαιολόγων και όλων των στελεχών του Υπουργείου Πολιτισμού. Στόχος δεύτερος: κοινωνικοποίηση των μνημείων, με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέσω των οποίων έχεις την τεράστια δυνατότητα να κάνεις τους ανθρώπους να αγαπήσουν τα μνημεία, κυρίως μέσω των σχολείων, όπου έχουμε ένα πολύ μεγάλο πρόγραμμα εκπαιδευτικό.

Και ο τρίτος στόχος  που είναι και το κυρίως αντικείμενο αυτού του κύκλου, είναι πώς θα ενισχύσουμε με τον καλύτερο τρόπο και θα κάνουμε πιο ελκυστικά αυτά τα προϊόντα στη βιομηχανία του τουρισμού δηλαδή, στον πολιτιστικό τουρισμό.,

Σε αυτό το σημείο θέλω να αναφερθώ στις πολλές εφαρμογές που έχει η τεχνολογία στις πέντε φάσεις αποκατάστασης των μνημείων:

Φάση πρώτη: οι γεωφυσικές έρευνες, με τη χρήση των ακτίνων λέιζερ, Έχουμε αναθέσει  περίπου δέκα γεωφυσικές έρευνες, έχει υπέροχα εργαστήρια η χώρα μας. Σε αυτό το πεδίο συναντάμε  την ψηφιακή τεχνολογία.

Φάση δεύτερη: Οι απαλλοτριώσεις. Είναι τα γεωχωρικά δεδομένα, είναι το αρχαιολογικό κτηματολόγιο.

Φάση Τρίτη: είναι η πρόταση του ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ προς την ηγεσία του Υπουργείου: ηλεκτρονικό ημερολόγιο ανασκαφών. και μάλιστα θα επεξεργαστούν την πρόταση οι δύο κορυφαίοι Καθηγητές, ο  Πέτρος Θέμελης και ο Βασίλης Λαμπρινουδάκης , μέλη και οι δύο του διοικητικού συμβουλίου του ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ  Η πληροφορία, αν βγει από τα σπλάχνα του δημοσίου, ανήκει στους πολίτες και αυτό το βήμα το ποιοτικό πρέπει να γίνει παντού και στο Υπουργείο Πολιτισμού επίσης.

Σε ό,τι δε αφορά στις αποκαταστάσεις, θα σας αναφέρω δύο παραδείγματα ακραία, για να καταλάβετε τη σημασία της τεχνολογίας στην ορθή αποκατάσταση των μνημείων. Σε δύο κορυφαία μνημεία τη Δωδώνη και τους  Φίλιππους επειδή η απόκατάστασή τους βασίσθηκε στα μέσα της εποχής,   έχουν γίνει – όπως λένε στη γλώσσα της αρχαιολογίας – ιστορικές βλάβες και παρατοποθετήσεις μελών. παρότι έγιναν από κορυφαίους αρχαιολόγους  τον Δάκαρη και τον Λαζαρίδη

Σήμερα λοιπόν με τη βοήθεια της τεχνολογίας στη Δωδώνη δημιούργησαν το ηλεκτρονικό αρχείο  για το κάθε μέλος, δηλαδή την καμπυλότητα και άλλα στοιχεία, βρήκαν που έχουν γίνει τα λάθη και τα βάζουν στη θέση τους.

Το ίδιο γίνεται τώρα και στους Φιλίππους, όσοι έχετε πάει στο αρχαίο θέατρο θα έχετε παρατηρήσει ότι δεν έχουν τοποθετηθεί σωστά τα μέλη. Για το λόγο αυτό  θα  ξηλωθεί  το κοίλον και  θα επανατοποθετηθεί  με το σωστό τρόπο.

Θα μπορούσα να σας φέρω άπειρα παραδείγματα, για να σας δείξω πόσο σημαντική είναι η τεχνολογία και στις πέντε φάσεις για την αποκατάσταση ενός μνημείου. Όσο σημαντική όμως είναι στο εσωτερικό, άλλο τόσο σημαντική είναι για την κοινωνικοποίηση που λέγαμε και για την τουριστική οικονομία.

Για σκεφτείτε τι ωραία που είναι όταν φτάνει ο επισκέπτης να έχει μία κάμερα πριν από το πωλητήριο ή δίπλα στο πωλητήριο, να βλέπει ένα βιντεάκι και να κατανοεί το χώρο; Και μπαίνοντας στο χώρο, ο χώρος να έχει και υποδομές, να έχει wi-fi και να έχει στο κινητό του και μια ξενάγηση  και να έχει και πλήθος άλλων τέτοιων εφαρμογών.

Πότε επιτέλους θα το κάνει αυτό το άλμα το Υπουργείο Πολιτισμού να μπει σε αυτή τη λογική; Νομίζετε ότι είναι θέματα χρημάτων; Θέμα νοοτροπίας είναι. Σας πληροφορώ ότι υπάρχει τέτοιος εθελοντισμός στη χώρα μας που με την εκπαίδευση των ανθρώπων στην κάθε Εφορεία και μόνο με τα πανεπιστήμια θα μπορούσαμε να κάνουμε θαύματα.

Στους σεισμούς της πόλης μου στην Καλαμάτα διεσώθησαν 200 νεοκλασικά με αποτυπώσεις που εκπονήθηκαν από τα Πολυτεχνεία της χώρας, ήρθαν  φοιτητές και τα αποτύπωσαν.

Πρέπει το Υπουργείο Πολιτισμού να απαλλαγεί από τις φοβίες του. Το θέμα πιστέψτε με δεν είναι ούτε τεχνικό, ούτε τεχνολογικό, ούτε στελέχωσης, είναι θέμα νοοτροπίας. Εμένα ξέρετε τι μου θυμίζει η νοοτροπία του Υπουργείου που την έζησα και ως Υπουργός;

Όταν ήμουνα παιδάκι στη γειτονιά μου στην Αγία Αννα  είχαμε μια πολύ ωραία πλατεία και παίζαμε μπάλα. Αλλά έβγαινε από το απέναντι σπίτι ένας παράξενος γέρος και μας έδιωχνε. Διώχνουμε τα παιδιά από την πλατεία, διώχνουμε τις δυνάμεις, τόσες δυνάμεις που θέλουν να προσφέρουν στη χώρα.

Θα  σας φέρω ένα παράδειγμα; Τις ψηφιακές ξεναγήσεις στα αρχαία θέατρα θα μπορούσε το Διάζωμα να τις έχει ολοκληρώσει όλες. Έχουμε υποβάλλει την ψηφιακή ξενάγηση των Δελφών με μια σύμβαση με μια ιδιωτική εταιρεία πη οποία έχει εκπονήσει  την πλατφόρμα του λογισμικού.

Από τα έσοδα της εφαρμογής το  30%  το παίρνει η πλατφόρμα, 30% τα apple stores και τα android, 40% το Διάζωμα. Το δικό μας ποσοστό από τα έσοδα το παραχωρούμε αυτούσιο στο Υπουργείο Πολιτισμού και παράλληλα  αναλαμβάνουμε τη διπλή επικαιροποίηση -αρχαιολογική και τεχνολογική- της εφαρμογής. Ούτε αυτό δε δέχεται.

Πριν από δύο χρόνια με κάλεσε ένας πολύ σημαντικός άνθρωπος σε αυτή τη χώρα, ο Θόδωρος Παπαλεξόπουλος, Αυτός ο σπουδαίος άνθρωπος, ο Πατριάρχης του Τιτάνα, μου είπε: «Κύριε Μπένο είσαστε η τελευταία μου ελπίδα, Δίνω 200 στρέμματα από τα παλιά μου λατομεία στο κράτος και δεν υπάρχει κανένας να τα παραλάβει».

Στο αρχαίο θέατρο της Σπάρτης ένας φίλος μου Δήμαρχος, ο  Δημοσθένης Ματάλας προσέφερε ένα οικόπεδο που έχει και γειτνιάζει με το αρχαίο θέατρο και δεν υπήρχε κανείς να το παραλάβει.

Ως πότε το Υπουργείο θα έχει τη νοοτροπία ότι είναι ιδιοκτησία του αυτά τα πράγματα; Πότε θα απαλλαγεί από αυτό το σύνδρομο κι από τη φοβικότητα; Αν δεν το πράξει αυτό, απλώς θα ανθίσουν τα παραμάγαζα και η πειρατεία, ενώ το Υπουργείο πρέπει να είναι ο ηγεμόνας, πρέπει να είναι αυτός που σκέφτεται, αυτός που σχεδιάζει με τη συνδρομή όλων μας βεβαίως κι όλοι να παρακολουθούμε τη δουλειά του και να τη στηρίζουμε.

Κι αν θέλετε το προσωπικό μου όραμα, ταιριάζει πάρα πολύ με τα ΚΕΠ. Θα χρησιμοποιήσω την αγαπημένη έκφραση του Κώστα Κωνσταντινιδη, και θα μιλήσω για ένα Κεντρικό Αποθετήριο  του κράτους, όπου θα περιέχεται  όλη την πληροφορία. Θα οραματιστω  την Ηλεκτρονική Εφορεία, ως υποκατάστημα του κράτους, η οποία θα μπορούσε να αναπτυχθεί σύντομα και με πολύ λίγους πόρους

Θέλω να δώσω σε όλους σας μία υπόσχεση: Ότι από δω και μπροστά, αφού δρομολογήσαμε τις δύο πρώτες φάσεις, μπαίνουμε ορμητικά στην τρίτη φάση για να αποδείξουμε  πόσο χρήσιμη είναι η τεχνολογία για την ανάπτυξη, την προστασία και την ανάδειξη των μνημείων.

Και κλείνω με τούτο, που το έλεγα και στα παιδιά όταν προετοιμάζαμε τα ΚΕΠ: Να μην ξεχνάτε ποτέ ότι η τεχνολογία είναι μόνο μέσον, δεν είναι πρωτογενής αξία. Πολλές φορές από τη διαστροφή μας θεωρούμε ότι αυτή καθεαυτή η τεχνολογία είναι αγαθό. Αγαθό είναι τα μνημεία, η πρώτη ύλη. Αυτό να μην το ξεχνάμε ποτέ, για να έχουμε τις σωστές ισορροπίες και να φτάσουμε στο σωστό αποτέλεσμα.

Η υπόσχεση λοιπόν των Διαζωματικών είναι ότι εμείς θα παλέψουμε για να καταλάβει η σύγχρονη τεχνολογία αυτό που της αξίζει στο χώρο του ψηφιακού πολιτισμού.

Σας ευχαριστώ πολύ.