Το θέατρο της Σπάρτης υπήρξε ένα μεγαλοπρεπές μνημείο και μαρτυρεί υψηλές προθέσεις ανοικοδόμησης. Ο Παυσανίας, όταν το επισκέφτηκε το 160 μ.Χ. εντυπωσιάστηκε και το χαρακτήρισε θέατρο άξιο θέασης (Ελλάδος Περιήγησις, III, 14.1).
Το θέατρο βρίσκεται στα βόρεια της σύγχρονης πόλης, στη νότια κλιτύ της Ακρόπολης της Αρχαίας Σπάρτης και διασώζει στοιχεία από διαφορετικές οικοδομικές φάσεις. Η κατασκευή του χρονολογείται στη μετάβαση από την ύστερη ελληνιστική εποχή στην πρώιμη ρωμαϊκή και πιθανότατα στο 30-20 π.Χ., ενώ επί μέρους στοιχεία χρονολογούνται μέχρι και το τέλος του 4ου μ.Χ. αιώνα. Έχει συνδεθεί με την ηγεμονία του Ευρυκλή Ηρκλανού, φίλου του αυτοκράτορα Οκταβιανού Αυγούστου.
Το θέατρο διέθετε 9 κερκίδες με 32 σειρές εδωλίων στο κάτω κοίλο και 16 κερκίδες με 17 σειρές εδωλίων στο επιθέατρο. Το κοίλο στηρίζεται πλευρικά σε δύο μεγάλους αναλημματικούς τοίχους, που προστέθηκαν για να αυξηθεί η συνολική χωρητικότητα του θεάτρου. Στο πρώτο διάζωμα αποκτούσε κανείς πρόσβαση από εξωτερικές κλίμακες που ήταν σε επαφή με τα αναλήμματα των παρόδων. Υπολογίζεται ότι στο θέατρο μπορούσαν να συγκεντρωθούν έως και 17.000 θεατές.
Ένα αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό του θεάτρου της Σπάρτης ήταν η χρήση ξύλινης κινητής σκηνής. Η αρχική αυτή σκηνή μετακινούνταν με ρόδες κατά μήκος ενός τριπλού λίθινου διαδρόμου και φυλασσόταν σε ένα κτήριο στη δυτική πάροδο, τη ‘’σκηνοθήκη’’. Η χρήση της κινητής σκηνής οφείλεται στην διττή λειτουργία του θεάτρου και στην ανάγκη ύπαρξης ελεύθερου χώρου, πιθανότατα διότι το θέατρο ήταν τόπος δημόσιων συναθροίσεων και πάνδημων λατρευτικών εορτών με χορούς και αγωνίσματα. Στο τέλος του 1ου αι. μ.Χ. το θέατρο απέκτησε σταθερή μνημειώδη διώροφη μαρμάρινη ρωμαϊκή σκηνή, κορινθιακού ρυθμού, ως δώρο του Αυτοκράτορα Βεσπασιανού.
Το θέατρο ακολουθεί την παράδοση των προγενέστερων πελοποννησιακών θεάτρων στην Επίδαυρο και τη Μεγαλόπολη. Ξεχωρίζει για το μέγεθός του και την ποιότητα κατασκευής του, κάτι που αντανακλάται και στη χρήση του εγχώριου λευκού μαρμάρου. Η χρήση μαρμάρου για ένα θέατρο αυτής της κλίμακας αποτελεί καινοτομία, όχι μόνο για τη Σπάρτη, αλλά για τα πελοποννησιακά θέατρα εν γένει.
Παρόλο που το θέατρο δεν έχει ανασκαφεί πλήρως ο επισκέπτης είναι σε θέση να αντιληφθεί ότι βρίσκεται σε ένα μεγάλης κλίμακας θέατρο, σε ένα σπουδαίο τεχνικό και τεχνολογικό επίτευγμα, μπορεί να αναγνωρίσει το κοίλο του και να εντυπωσιαστεί από τους ογκώδεις αναλημματικούς τοίχους που το διαμορφώνουν.
Αρχαίο θέατρο Σπάρτης
Θέατρο
Το θέατρο είχε μεγάλη σκηνή και προσκήνιο, πεταλοειδή ορχήστρα και περιμετρική στοά στο άνω μέρος του κοίλου. Το κοίλο ήταν κατασκευασμένο από λευκό μάρμαρο Ταϋγέτου. Δέκα κλίμακες χώριζαν το κυρίως θέατρο σε εννέα κερκίδες, ενώ δεκαεπτά κλίμακες το επιθέατρο σε δεκαέξι κερκίδες. Πιθανώς, το θέατρο να διέθετε και τρίτο διάζωμα. Το θέατρο αρχικά διέθετε κινητή σκηνή, η οποία φυλασσόταν στη «σκηνοθήκη», σε υπόστεγο που ήταν κατασκευασμένο στη δυτική πάροδο. Σημαντική ιστορική φάση του θεάτρου είναι η προσθήκη ρωμαϊκού σκηνικού οικοδομήματος το 78 μ.Χ. επί αυτοκράτορος Βεσπασιανού. Η κύρια πρόσβαση στο θέατρο γινόταν από την ανατολική πάροδο.
Η κατασκευή του θεάτρου χρονολογείται στη μετάβαση από την ύστερη ελληνιστική εποχή στην πρώιμη ρωμαϊκή (Waywell&Wilkes,1995) πιθανότατα στο 30-20 π.Χ., και έχει συνδεθεί με την ηγεμονία του Ευρυκλή Ηρκλανού, φίλου του νικητή στη ναυμαχία του Ακτίου αυτοκράτορα Οκταβιανού Αυγούστου. Επί μέρους στοιχεία χρονολογούνται μέχρι και το τέλος του 4ου μ. Χ. αιώνα.
Ύπαρξη θεάτρου στην πόλη της Σπάρτης μαρτυρείται στους αρχαίους συγγραφείς ήδη από τον 5οαι. π.Χ. και συνδέεται άμεσα με την τέλεση λατρευτικών εορτών, όπως οι γυμνοπαιδιές.
Το σωζόμενο θέατρο της Σπάρτης χρονολογείται από την ύστερη ελληνιστική εποχή στην πρώιμη ρωμαϊκή πιθανότατα στο 30-20 π.Χ., και είχε μεγάλη σκηνή και προσκήνιο, πεταλοειδή ορχήστρα και πιθανόν περιμετρική στοά στο άνω μέρος του κοίλου για την προστασία των θεατών από τη βροχή. Μπροστά από το θέατρο διερχόταν κεντρική οδική αρτηρία της Ρωμαϊκής Σπάρτης, διότι κατά το 2ο μ.Χ. αιώνα στον τοίχο της παρόδου χαράχθηκε μεγάλος αριθμός τιμητικών επιγραφών.
Το θέατρο διέθετε στο κάτω κοίλο 10 κλίμακες, 9 κερκίδες με 31 σειρές εδωλίων και στο επιθέατρο 17 κλίμακες, 16 κερκίδες με 17 σειρές εδωλίων. Το κεντρικό μέρος του κοίλου ακουμπά στον λόφο, ενώ πλευρικά υποστηριζόταν με δυο αναλημματικούς τοίχους. Τα πλευρικά αναλήμματα και αυτά των παρόδων ήταν από πωρόλιθο, ενώ η πρόσοψή τους από μάρμαρο.
Στον ανατολικό ανάλημμα, σε ετήσια βάση καταγράφονταν τα ονόματα των αξιωματούχων της πόλης. Η ανατολική πάροδος επέτρεπε την κύρια πρόσβαση στο θέατρο και το ανάλημμα της ανατολικής και δυτικής παρόδου οδηγούσε μέσω κλίμακας στο διάζωμα. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του θεάτρου είναι ότι αρχικά διέθετε κινητή, τροχήλατη σκηνή, η οποία φυλασσόταν στην σκηνοθήκη, ένα υπόστεγο κατασκευασμένο στη δυτική πάροδο.
Αυτό ήταν αναγκαίο για την εξασφάλιση ελεύθερου χώρου, όταν το θέατρο δε χρησιμοποιούνταν για θεατρικές παραστάσεις, αλλά για πολιτικές, κοινωνικές και εορταστικές συγκεντρώσεις. Η ύπαρξη της κινητής σκηνής επιβεβαιώνεται από τους τρείς παράλληλους επιμήκεις αύλακες μήκους 68μ., που εντοπίστηκαν στο δάπεδο του άκρου της ορχήστρας. Οι αύλακες καταλήγουν σε ένα κτήριο στη δυτική πάροδο, από το οποίο σώθηκαν τα θεμέλια, εν μέρει κάτω από μεταγενέστερο κτήριο (Νυμφαίο). Η χρήση του κτιρίου αυτού αναφέρεται σε επαναχρησιμοποιημένες οπτόπλινθους ως ΣΚΑΝΟΘΗΚΑ.
Σημαντική ιστορική φάση του θεάτρου είναι η προσθήκη ενός ρωμαϊκού σκηνικού οικοδομήματος το 78 μ.Χ. επί αυτοκράτορος Βεσπασιανού. Η σκηνή διέθετε τρία εσωτερικά δωμάτια, τρία μεγαλειώδη ανοίγματα που οδηγούσαν σε μια βαθιά εξέδρα και στην πρόσοψη (scaenae-frons) μια διώροφη κορινθιακή κιονοστοιχία με εξώστες. Τότε ο χώρος της σκηνοθήκης μετασκευάστηκε σε Νυμφαίο, μια μακρόστενη, πεταλόσχημη, δεξαμενή με απολήξεις στις δυο στενές πλευρές, μήκους 13,55 μ. και πλάτους 2,2 μ.
Τελευταία πληροφορία για επέμβαση στο θέατρο προέρχεται από επιγραφή στο επιστύλιο της σκηνής με αναφορά στον Θεοδόσιο (τέλη 4ου μ.Χ.). Στη θέση του θεάτρου αναπτύχθηκε ένας οικισμός μεταξύ του 10ου και 13ου αι., τα υπολείμματα του οποίου στο χώρο της ορχήστρας, της σκηνής και του κάτω κοίλου καθαιρέθηκαν κατά τις ανασκαφές.
Το θέατρο έχει ομοιότητες με το θέατρο της Μεγαλόπολης και το μέγεθός του είναι παρόμοιο με αυτό της Επιδαύρου. Υπολογίζεται ότι στο τεράστιο αυτό οικοδόμημα μπορούσαν να συγκεντρωθούν 16.000 θεατές.
Η ανασκαφή έφερε στο φως μεγάλη έκταση αρχιτεκτονικών καταλοίπων του μνημείου που είναι σήμερα ορατά. Διασώζεται η ορχήστρα, τα αναλήμματα και τμήμα του κοίλου του θεάτρου. Το αρχαίο θέατρο σήμερα δεν μπορεί να θεωρηθεί επισκέψιμο μνημείο, καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί η ανασκαφή του.
Το θέατρο περιγράφεται από ξένους περιηγητές ήδη από τον 18ο αιώνα. Η πρώτη επιστημονική έρευνα διεξήχθη από την Βρετανική Αρχαιολογική Σχολή το 1906-1910, αλλά και σε επόμενες χρονικές περιόδους (1924-1927, 1992-1998, 2008). Το διάστημα 1960 – 1963 έγιναν ανασκαφές από τον καθηγητή, Χρύσανθο Χρήστου με δαπάνες της Αρχαιολογικής Εταιρείας. Από το 1992 μέχρι σήμερα, στον χώρο εργάζεται η Βρετανική Αρχαιολογική Σχολή. Ο χώρος, δεν είναι πλήρως ανασκαμμένος. Την Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2013 εγκρίθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο η μελέτη αποκατάστασης του αρχαίου θεάτρου, την οποία είχε αναθέσει το Σωματείο «ΔΙΑΖΩΜΑ» με χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Φορέας προστασίας του αρχαιολογικού χώρου είναι η Εφορεία Αρχαιοτήτων Λακωνίας.
Το αρχαίο θέατρο σήμερα δεν μπορεί να θεωρηθεί επισκέψιμο μνημείο, καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί η ανασκαφή του.
Φορέας προστασίας του αρχαιολογικού χώρου είναι η Εφορεία Αρχαιοτήτων Λακωνίας.
Το θέατρο παρουσιάζει ομοιότητες με αυτό της Μεγαλόπολης, όπως το εκτεταμένο κοίλο γύρω από μια εν δυνάμει πλήρη κυκλική ορχήστρα, ο χαμηλός διάδρομος κίνησης πίσω από την προεδρία, το ξεκομμένο σκηνικό οικοδόμημα με τις ανοιχτές παρόδους που ορίζουν οι πανύψηλοι αναλημματικοί τοίχοι και η σκηνοθήκη των μεγάλων διαστάσεων στη δυτική πάροδο. Η χρήση μαρμάρου για ένα θέατρο αυτής της κλίμακας αποτελεί καινοτομία, όχι μόνο για τη Σπάρτη, αλλά για τα πελοποννησιακά θέατρα εν γένει, τα οποία ήταν κατά κανόνα χτισμένα από ασβεστόλιθο ή κροκαλοπαγή λίθο.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό του θεάτρου της Σπάρτης, που επισημαίνεται από τον Woodward, είναι η μικτή τεχνική στην κατασκευή, ένας συνδυασμός ωμών πλίνθων σε στρώσεις και λιθοδέματος ως θεμελιώσεις για τις λίθινες και μαρμάρινες κατασκευές. Η μαρμάρινη πρόσοψη του αναλήμματος της ανατολικής παρόδου, στην οποία καταγράφονται κατάλογοι των Σπαρτιατών κρατικών αξιωματούχων, αποτελεί, επίσης, ένα σπάνιο στην Ελλάδα ενεπίγραφο μνημείο, ένα ‘’λίθινο’’ αρχείο της πόλης.
37ο04’55’Ν
22Ο25’28Ε
836 μ.
Όνομα | Ημερομηνία | Ποσό (€) |
---|---|---|
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΙΤΙΑΔΑΣ | 02/01/2019 | 1.199.48 |
Ίδρυμα J.M. Kaplan Fund | 13/02/2018 | 81.070.13 |
TERRA SPARTA ltd | 29/12/2017 | 200.00 |
ΙΔΡΥΜΑ ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ | 18.000.00 | |
ΜΠΕΚΙΑΡΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ | 1.000.00 |
Δαπάνη | Ημερομηνία | Ποσό (€) |
---|---|---|
Αποκατάσταση αρχαίου θεάτρου – ΥΠΠΟΤ | 81.070.13 | |
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΠΑΡΤΗΣ Απόδοση παρακρατούμενου φόρου για μελέτη Ορεστίδη – 11/2012 | 8.000.00 | |
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΠΑΡΤΗΣ Απόδοση παρακρατούμενου φόρου μελέτης – 27/06/2013 | 4.000.00 | |
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΠΑΡΑΚΡΑΤΟΥΜΕΝΟΣ ΦΟΡΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ Γ.ΟΡΕΣΤΙΔΗ – | 4.000.00 | |
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ (18/12/13) – | 209.10 | |
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ – 07/04/2015 | 615.00 | |
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΦΟΡΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ Γ. ΟΡΕΣΤΙΔΗ – | 2.000.00 |
Περιγραφή | Budget | Target | Remarks |
---|---|---|---|
Μελέτη αποτύπωσης και στερέωσης του μνημείου | 110.000.00 | 10.615.00 | Το «ΔΙΑΖΩΜΑ» ανέθεσε στον κο Γουλιέλμο Ορεστίδη, την εκπόνηση της μελέτης «Αποκατάσταση του αρχαίου θεάτρου της Σπάρτης». Το ποσό για την αμοιβή του μελετητή και των συνεργατών του, ύψους 111.000 ευρώ διαθέτει μέσω δωρεάς το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος». |
Ανάθεση τοπογραφικής μελέτης για το έργο «Σύνταξη εξαρτημένου τοπογραφικού διαγράμματος γηπέδου ιδιοκτησίας Δημοσθένη Ματάλα εντός της ζώνης Α΄ του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης Σπάρτης, νότια του αρχαίου θεάτρου». | 615.00 | 10.615.00 | Το ποσό αυτό που επιδιώκουμε να συγκεντρωθεί στον κουμπαρά θα είναι χρήσιμο για συμπληρωματικές εργασίες. |
Συμπληρωματικές εργασίες | 10.000.00 | 10.615.00 | Το ποσό αυτό που επιδιώκουμε να συγκεντρωθεί στον κουμπαρά θα είναι χρήσιμο για συμπληρωματικές εργασίες. |
Funding Level | Πηγή χρηματοδότησης | Περιγραφή των έργων | Remarks |
---|---|---|---|
110.000 | ΊΔΡΥΜΑ ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ | Μελέτη αποτύπωσης και στερέωσης του μνημείου | Το «ΔΙΑΖΩΜΑ» ανέθεσε στον κο Γουλιέλμο Ορεστίδη, την εκπόνηση της μελέτης «Αποκατάσταση του αρχαίου θεάτρου της Σπάρτης». Το ποσό για την αμοιβή του μελετητή και των συνεργατών του, ύψους 111.000 ευρώ διαθέτει μέσω δωρεάς το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος». |
81.070 | Για την εκτέλεση της πρώτης φάσης των εργασιών ανάδειξης του θεάτρου (81.070,13 ευρώ) |